måndag 19 december 2011

Jag har aldrig varit politiskt aktiv, men bara för det betyder det inte att jag inte har åsikter eller inte röstar. För det gör jag eftersom det är min rättighet och skyldighet gentemot det svenska samhället.
Tyvärr så hjälper det inte alltid... för vårt, egentligen, största problem just nu är vår regering. För tillfället kanske inte det problemet är det största att oroa sig över men vi bör göra det nu innan det är försent. Läs detta.
Detta berör kanske inte er som sitter "säkra", som har ett jobb eller en fast inkomst att luta er tillbaka på. Men ni kanske har en vän, en släkting eller bekant som faller igenom det skyddsnät som finns idag. För det är ju de som är utsatta som blir ännu mer utsatta när rika ska ha mer.

Är det något jag avskyr så är det orättvisor och jag tycker det är skamligt att vi i Sverige sparkar på dem som redan ligger ner och det gäller många; Försäkringskassan, Socialtjänsten osv.

Tänk er bara Socialstjänsten!
Det finns de som gör ALLT för att komma på fötter. Kanske läser en kurs på komvux för att få ihop till sitt slutbetyg för att kunna plugga vidare och därmed slippa gå på försörjningsstöd. MEN då ska Socialen sparka undan fötterna på denna person eftersom man absolut INTE FÅR läsa ens EN kurs samtidigt som man går på försörjningsstöd. Nej då blir man återbetalningsskyldig fast man i längden faktiskt SPARAT pengar åt Socialen eftersom man då istället kan plugga på heltid, när man fått sitt slutbetyg.Visst fan är det konstigt hur de tänker? Man tycker ju att de borde ge denna person en klapp på axeln och säga; "Tack för att du tar tag i ditt liv och ser till att du klarar dig på egen hand istället för att snylta på staten. Det var ju väldigt smart av dig att läsa den där kursen så du fick ditt slutbetyg och kunde läsa vidare". Nej fy fan för Socialen och deras regler!

Lite smått förbannad blir jag måste jag erkänna.

Min önskan är att alla de som sitter där, högsta hönsen, får vara med om att bli utvärderade av Socialtjänsten och bli trampade på, sparkade på och förnedrade när de redan har nått botten. För inte förrän dess kan de omöjligt veta hur en sådan person känner sig och hur svårt det faktiskt blir att resa sig efter en sådan sak.

Det finns ytterst få människor i vårt samhälle som faktiskt vill gå på försörjningsstöd.. tänk på det. De flesta vill därifrån, de vill inte ha sina inkomster granskade varje månad, eller behöva be om så enkla saker som kläder eller kanske få gå till tandläkaren (som man endast får göra om det är akut). De flesta vill klara sig själva, ha en inkomst för att kunna försörja sig själva och sin familj. Varför kan inte de förstå detta? Varför ska de se till att de utsatta i detta land ska få det värre än vad de redan har? Förstår de inte att de bygger sin egna värsta onda cirkel?

Det är bara att hoppas de vaknar till innan det är försent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer