tisdag 6 oktober 2009

Det där med läsk & godis

Jag tror inte på att förbjuda sig själv totalt från allt godis och all läsk. Man måste bara kunna ha självdiciplin att inte äta för ofta och i för stora mängder.
Jag vill inte gå igenom livet utan att njuta av lite goda zoo-apor (min svaghet) eller ett stort glas med coca cola zero ibland. Det är det ordet, ibland, som jag måste försöka leva upp till. I mina tidiga tonår började jag att dricka stora mängder coca cola, min familj hade i stort sett aldrig läsk hemma så det blev på något sätt kul och spännande när man själv fick handla sånt (även om mamma var emot det för det mesta). Sedan eskalerade det ganska rejält och innan jag var 15 år var jag beroende av coca cola och på helgerna kunde jag dricka upp emot 2 liter om dagen själv. Sedan dess har det gått i vågor, under de tre åren jag hade mitt illamående så gick det ner lite. När jag träffade Christer vart det värre igen eftersom han hade samma beroende som mig.

Nu för tiden har det varit ca 1-4 glas per dag beroende på om det är vardag eller helg. Fortfarande alldeles för mycket! Mitt mål just nu är att inte dricka läsk på 6 veckor. Sedan efter det, när mitt beroende har försvunnit, kan jag tillåta mig själv att dricka lite grann på helgerna.

Godis gäller samma där, ingenting på 6 veckor, sedan lite grann på helgerna. Kanske inte varje helg, istället kan man festa till det med ostbrickor och annat istället för godis. Jag älskar cognacmedwurst så jag äter mycket hellre det än en påse zoo-apor faktiskt ;)

Så här första dagen på projektet har jag ännu en gång motstått frestelsen när jag var ner på Ica för att handla. Trots att läsken var slut här hemma så gick jag förbi den hyllan utan att ens tänka på det. Istället kom jag ut därifrån med avokado, tomater, gurka m.m. Det var inte förrän jag kom hem och plockade in allt i kylskåpet som jag kom på att läsken var slut. Visst kändes det jobbigt precis då i stunden men så här i efterhand så känns det bra.

Allt går så "lätt" så här i början, det är med tiden det blir svårt.

Men nu ska jag laga i ordning lite Chili con carne och äta middag med min underbara familj.

jonna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer