måndag 8 augusti 2011

Övervinna

Om man bara tror på sig själv kan man övervinna sina rädslor och farhågor.
Jag avskyr, verkligen avskyr, att tala inför folk. Ställa sig där på scenen, med alla blickar vända mot mig och ha allas uppmärksamhet, hua!
MEN, jag gör det ändå. Jag ställer mig där och jag gör det, även om jag skakar av rädsla. För desto mer jag gör det, desto fler gånger jag utsätter mig för det, desto lättare blir det ju faktiskt. Det var därför jag aldrig smet undan i skolan när det var dags för muntliga redovisningar, jag ville faktiskt bli bättre på det och jag ville lära mig knep för att lättare klara av min rädsla.

På bröllopet förra helgen satt jag med en lapp i min hand, ett tal till Emma och Rasmus. Hela middagen satt jag där och våndades över att jag snart skulle få kliva upp där på scenen och tala inför 60 personer (hade aldrig talat inför så många tidigare). Men det fanns en ny känsla med där i magen. Det var inte bara rädslan och oron utan även ett pirr, samtidigt som jag var orolig för att gå upp så såg jag fram emot att få säga de där orden till min allra bästa vän som precis gift sig med sitt livs kärlek. Jag visste att jag får bara en chans att tala på hennes bröllop, för hon kommer bara gifta sig en gång. Den chansen ville jag inte gå miste om :-)

Så jag klev upp där, efter att Birgitta presenterat mig, och talade till Emma och Rasmus inför 60 personer. Även om jag var SKITnervös så gick det bra och det kändes så otroligt bra att få säga det jag ville ha sagt. Talet var kort, men jag fick allting sagt som jag ville ha sagt. Det behövdes inte fler ord.

Man ska inte låta sina rädslor förhindra en från att leva sitt liv och göra saker man vill göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer