lördag 14 november 2009

Som ett minne för mig själv :)

Dessa är roliga :) (iaf för mig själv)

Graviditeten med Kevin

*Vilka/vilket var ditt favorit plagg? Mjukisbyxor och stora t-shirts (skit sexigt)
*Vad var din/dina favorit rätter? Grönsakssoppa på burk och knäckebröd
*Vad var dina/din favorit dryck? Vatten
*Vad tyckte du inte om? Kunde äta det mesta faktiskt
*Var det någon favorit rätt som ändrades? Nej
*Vad var du mest sugen på? Korv med bröd blev det en hel del av :-P
*Hade du halsbränna? Ja sista tiden var det speciellt mycket
*Hade du foglossning? Ja
*Hade du sammandragningar? Nej inte förrän det var dags
*Mådde du illa? I början mådde jag jättedåligt men det vart bättre längre in i graviditeten
*Vilken sovställning var bäst? På sidan
*När var din BF dag? 5 maj 2007
*Gick du över tiden? Ja, några timmar :-P
*Hur mycket gick du upp i vikt? 35 kg!!
*Hade du mycket vätska i kroppen? Oh ja.. kände mig som en vattenballong i slutet
*Hur var ditt psyke? Sisådär.. berodde mest på brist av stöd
*Gnällde/klagade du? Ja lite kanske, speciellt när jag fick graviditetsklåda och foglossning samtidigt
*Vad trodde du det var för kön? Jag visste verkligen inte. Men jag drömde om en pojke flera gånger
*Visste du vad det var för kön? Nej, de ville inte berätta på ultraljudskontrollen
*Hur låg ditt SF mått? Bra
*Var du rädd för något? Ja att jag skulle kräkas. Smärta kan jag dock hantera bättre
*Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Snabb och smärtfri ;) hehe
*Hur ser du på graviditeten idag? Det var en jobbig tid men man saknar känslan av magen då man kände bebisen sparka och röra på sig.
*När började din förlossning? Värkarna satte igång torsdagen den 3 maj
*Hur började den? Vaknade av att jag hade värkar
*När åkte du/ni in till förlossningen? Lördagkväll den 5 maj
*Varför? För att jag hade gått med värkar så länge (2½ dygn) så de ville att jag skulle komma in på en kontroll.
*Vem/vilka åkte du in med? Jag och Christer fick skjuts av Christers pappa.
*Fick du/ni åka hem igen? Nej
*Vilket sjukhus skedde förlossningen på? Akademiska sjukhuset
*Hur mycket var du öppen när ni kom in? 5 cm
*Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen? Först ctg-kurva i en timme. Sedan tänkte de låta oss åka hem men hon ville undersöka mig först, då upptäckte hon att jag var öppen 5 centimeter. Då fick jag ett rum och en läkare kom och ville att de skulle sticka hål på hinnan så vattnet skulle gå. Men det funkade inte men efter någon timme hade värkarna satt igång på "riktigt".
*Vilka/vilken var med under förlossningen? Christer och min mamma
*Tog du nått smärtstillande? Ja först lustgas och sedan även epidural
*Grät du? Ja när jag fick upp Kevin på magen :)
*Vad tyckte du var jobbigast? Att jag inte hade sovit på tre dygn när det var dags för förlossningen. Kände inte riktigt att jag orkade.
*Var du rädd för något? Ja att jag skulle kräkas och att Kevin inte skulle må bra.
*Hur lång tid tog det? Från att jag kom in på förlossningen tog det ca. 8 timmar. Men totalt sedan värkarna satte igång hemma tog det 3 dygn.
*Hur ser du på förlossningen idag? Något jag lugnt skulle kunna göra igen :)
*Vad blev det för kön? Pojke
*Hur mycket vägde barnet? 4050 gram
*Hur lång var barnet? 55 cm
*Vad var huvudomfången? 35 cm tror jag
*Hur mådde barnet? Väldigt bra. Han var inte blå överhuvudtaget :)


Nu tackar jag för mig. Bilder från kvällen med grannarna kommer imorgon. Nu vill jag bara krypa ner i sängen med den finaste sambon :)

jonna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer