tisdag 25 november 2008

Affärsjuridik - Blir ToKiG!!

jag blir tokig på det här...


Pluggar som en tok men har kört fast nu. Håller på med en jobbig uppgift där man ska väga för- och nackdelar mellan enskild näringsidkare, kommanditbolag och aktiebolag. Det är en man som ska starta ett företag och man ska välja vilken företagsform som passar bäst för honom. (Han ska låna pengar av en vän som möjligtvis skulle kunna gå med som kommanditdelägare, därför finns det alternativet med). Blir knäpp... det svåra är att man ska ta med vad det innebär när det kommer till; leverantörer, långivare, deras privata ekonomi, krav på årsredovisning, revisor, styrelse, anställning, skatter, vilka risker som finns osv.. Blir knäpp. Visst skulle kunna skriva hur mycket som helst men det blir bara kladdigt. Hittar ingen bra information om alla dessa delar heller.
T.ex. Om han skulle starta en enskild firma, hur påverkar det allt när det kommer till leverantörer, krav på årsredovisning och skatter? Urk!

Idag ska jag dessutom plugga själv, Emelie skulle jobba. Men då hinner jag iofs med att gå ner till affären nu på dagen så slipper jag släpa med Kevin på snowracern och handla senare. Ska nog hoppa över till administrationen nu en stund och släppa affärsjuridiken ett tag så kanske det släpper sen. Har ett par uppgifter som ska in den här veckan och jag vill bli klar tills på torsdag så jag kan ta det lugnt på fredag istället. Behöver hinna med att städa innan torsdag också, men det hinner jag förhoppningsvis.

Längtar som f-n tills på torsdag kväll när gubben min kommer :-)

Har iaf betalat alla räkningar idag så något har man ju fått gjort iaf... Blev väldigt lycklig över lönespeccen igår, hade räknat med mycket mindre än vad jag fick. Så det var en glad överraskning, på lördag blir det julklappsshopping ;-) nice!

Nej nu lite administration innan jag ska klä på mig och pulsa ner till Ica för att handla.

/jonna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer