onsdag 5 november 2008

Lätt att säga!

Läste precis denna artikel på aftonbladet. Hur tänker de? Detta kan inte gå igenom, det finns inte en möjlighet för en ensamstående, heltidsstuderande förälder att vara hemma 5 veckor bara ändå. När jag är klar med skolan måste jag söka jobb direkt för att klara mig ekonomiskt, det kommer bli precis som förra sommaren; jobba, jobba och jobba. Då hade ju Christer Kevin när jag jobbade men nästa sommar kommer det inte bli så eftersom vi separerat. Dessutom har inte jag tillräckligt med föräldradagar att plocka ut för att klara 5 veckor på hemmaplan med Kevin. Om jag kunde skulle jag ha Kevin hemma mycket mycket mer än vad jag har, bara för att jag tycker det är så mysigt att vara med honom. Men det funkar inte, ekonomiskt funkar det inte. Men vill moderaterna betala mig för att vara hemma med Kevin så får de gärna införa 5 veckors semester från dagis för honom.
De kan inte införa en sådan sak, det finns tusentals med ensamstående föräldrar som inte skulle klara av det eftersom de måste jobba! "Hur det ska lösas måste varje familj tänka ut själv. Det finns kanske släktingar som kan hjälpa till, säger hon till tidningen. " Jo men säkert att en släkting vill vara barnvakt i 5 veckor, hur fan tänker de egentligen??!!

/jonna
förbannad!

4 kommentarer:

  1. Borde finnas undantag gällande dessa regler, men reglerna behövs. Jag är lärare och jobbar på FÖRSKOLA som det heter. Jag har jobbat heltid de senaste åren och även somrar. Är du medveten om att föräldrar låter sina barn gå på förskola fastän de har semester själva? Fastän de är hemma med småsyskon? Det finns barn som är på förskolan varje dag, mån-fre, år ut och år in. Är det bra för dem? Borde inte föräldrarna vilja vara med sina barn? Kan man inte så kan man inte, men så ser det enligt min erfarenhet inte ut.

    SvaraRadera
  2. Självklart behövs det regler och inte ska barnen behöva vara på FÖRSKOLAN när föräldrarna har semester. Men det är inte det jag argumenterar emot utan att barnen ska tvingas vara hemma 5 veckor, även de barn som har föräldrar som MÅSTE jobba/plugga. Jag är som sagt ensamstående och även om jag skulle vilja vara hemma 5 veckor med min son så KAN jag INTE det för då skulle jag gå hemma 5 veckor utan pengar vilket helt enkelt inte fungerar. Jag måste försörja min son och det kan jag inte göra genom att gå hemma. Förhoppningsvis har man ett fast jobb inom ett år och då även rätt till semester och självklart kommer jag ha min son hemma då.

    SvaraRadera
  3. Alltså borde du räknas som ett undantag för regeln...?

    Faktum kvarstår: föräldrar lämnar in barnen på förskolan fastän de inte arbetar/ studerar. Om detta utnyttjas systematiskt så måste man göra något. För barnens skull.

    SvaraRadera
  4. Hur tycker du att alla ensamstående föräldrar som inte har möjlighet till 5 veckors semester ska lösa detta då?

    SvaraRadera

Kommentarer