torsdag 28 januari 2010

Rethosta och tankar


Planerna var att jag skulle återvända till klassrummen idag men så blir det tyvärr inte. Jag har sovit dåligt i natt och har fått en nedrans rethosta som inte passar så bra ihop med en matteklass på ca 50 elever i ett klassrum. Därför stannar jag hemma idag och pluggar istället. Möjligtvis kan det bli så att jag åker in för min Svenska C-lektion senare i eftermiddag (den börjar inte förrän 15.10) om min lärare anser att jag måste närvara. I övrigt kommer jag alldeles strax plocka fram alla mina skolböcker och sätta mig vid köksbordet och plugga.. eller nja.. ska nog ta och vakna till lite först :)

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Varför plågar man sig själv? Inte fysiskt nu alltså utan psykiskt. Vissa människor i mitt liv kommer alltid frambringa mindre tillfredställande känslor än andra och trots att jag vet detta så kan jag inte låta bli att titta, undra och tänka på dem. Men det är väl kanske så att ibland måste man se bakåt för att kunna ta sig framåt. Det är precis det historia handlar om. Förstår man inte dåtiden kan det vara svårt att förstå framtiden och det som komma skall. Eller så kan man göra som de sa i Lejonkungen; "Lämna ditt förflutna bakom dig". Bara här om dagen sa mamma åt mig att sluta klandra mig själv för det som varit.. men jag tyker inte att det är det jag gör. Istället skulle jag vilja påstå att jag mer analyserar historian för att lättare förstå mig själv och kunna utvecklas.

Låter det luddigt? Ja men så ska det vara. Man ska inte förstå allt, men jag tror att många kan känna igen sig i detta för jag är knappast ensam.

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Utanför mitt fönster yr snön. Vi har fått närmare 4 dm snö det senaste dygnet (precis som de förutsa på vädret) och jag ville helst inte att Anders skulle ge sig ut på vägarna imorse. Inte för att jag inte litar på att han tar sig fram oskadd utan för alla andra idioter där ute som inte kan köra. Dessutom kan det blir problem för honom att ta sig hem sen om det kommer mer snö (det snöar för tillfället) Men vi får se vad som händer.

Jag ska nog lägga mig ner i sängen en liten stund till innan det är dags för matematik-, engelska- och historiaplugg resten av dagen.

Hoppas alla får en trevlig torsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer