lördag 5 mars 2011

Orolig!


Jag har lidit av magkatarr från och till i över ett år nu. Det är inte speciellt roligt när det kommer för man blir otrolig loj, illamående och får ont i magen. Vad det beror på? Ja det finns många olika anledningar till varför man kan få magkatarr men i mitt fall beror det antagligen på;
- Stress
- Fel sorts mat och dryck (t.ex fet mat, starkt kryddad mat och läsk)
- Oregelbundna mattider

Så nu måste jag verkligen försöka få bukt på mina problem, eller iaf försöka. Jag kan iaf göra något åt de ovanstående problemen så gott jag kan genom att;
- Inte äta fet mat, stark mat eller dricka läsk överhuvudtaget.
- Vara bättre på att äta på regelbundna tider

Det där med stressen är svårare att göra något åt faktiskt. Jag har för nästan alltid varit ganska bra på att hantera stress men nu senaste tiden har jag blivit lite sämre på den fronten, antagligen för att det har varit FÖR MYCKET helt enkelt. De senaste månaderna har jag kört på i 110% nästan dagligen utan att ta tid till att stressa-ner i mellan åt. Det är nog dags att jag börjar avsätta tid till att ta det lugnt. Inte boka in mig på för mycket, utan ta en sak i taget.
Det jobbigaste med detta är att jag inte tycker om att säga nej till saker och ting. Jag vill gärna träffa mina vänner t.ex och får dåligt samvete när jag tackar nej när de frågar. Men jag måste nog lära mig att säga ifrån pga min magkatarr. Den senaste tiden har varit stressig och tyvärr kommer det nog vara stressigt på skol-/praktik- och hemmafronten ett tag till. Så då måste jag helt enkelt lära mig att säga nej så jag slipper de här besvären i framtiden.

Första steget är att göra en mer detaljerad veckoplanering för vecka till vecka. Då kanske det blir lättare att undvika stressade dagar och kanske blir mina symtom bättre. Jag måste ändå försöka känner jag.

Så det börjar jag med idag. Planering för en vecka framåt;

Lördag: Hjälpa en kompis med att plugga
Söndag: Vara hemma med lilleman och ta det lugnt. Kanske åka och simma med Kristina om jag mår bra.
Måndag: Plugga
Tisdag: Lektion i stan
Onsdag: Lektion i stan
Torsdag-Lördag: Vara hemma med Kevin
Söndag: Plugga/Hemma-mysar-dag

Den veckan ser väl inte allt för stressig ut? Men det är oftast de små sakerna som gör att man stressar upp sig; trotsig unge, hinna med alla hemmasaker (tvätta, diska, städa osv) osv.
Jag ska försöka göra så gott jag kan för att inte stressa upp mig i veckan så får vi se om det blir någon skillnad ;-)

Nu ska jag göra i ordning lite frukost.

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer